Saturday, September 10, 2022

PROJEK SAINS PLANET


    NAMA PENSYARAH: MISS ROSMALIAH BINTI JAMAIN

NAMA AHLI:

1.FATTY HERDIANA HENDORD            

2.ERNIE BINTI IRWAN

3. RO CHAREL LE JOHN

4.JHASMIEN BINTI ALI OTHMAN

5.NUR SALSARIA BINTI IBBA

6.RASYIDAH BINTI SAHAJUM

7. CARMEN DEVANY SUFFIAN

8. PEARLY MERCY SUFFIAN




1.0 PENGENALAN

Pendekatan adalah cara atau strategi bagaimana sesuatu pembelajaran itu diajar untuk mencapai objektif pembelajaran tersebut. Dalam pendekatan ini ia dapat mencerminkan satu pandangan atau pendapat tentang sesuatu matlamat pembelajaran tersebut. Pendekatan ini juga bertujuan untuk memudahkan kanak-kanak menerima dan memahami tentang isi pembelajaran yang disampaikan oleh guru. Pada masa ini, pelbagai jenis pendekatan digunapakai oleh para pendidik seperti pendekatan berasaskan murid, pendekatan kooperatif, pendekatan deduktif, pendekatan berasaskan guru dan banyak lagi. Dalam pendekatan tersebut kita dapat membantu perkembangan kanak-kanak dengan menggunakan pendekatan berasaskan projek.

Selain itu, pendekatan berasaskan projek ini merupakan suatu kaedah pembelajaran yang dijalankan dalam satu masa yang tertentu. Pendekatan pembelajaran berasaskan projek ini merupakan satu pendekatan pedagogi dimana ia dapat merangsang kemahiran kanak-kanak. pendekatan ini terbahagi kepada dua iaitu pendekatan dalam jangka masa yang panjang atau pendekatan dalam jangka masa yang pendek di mana ia dapat mencungkil kebolehan, kemahiran berfikir serta bakat yang ada dalam diri kanak-kanak. Dalam pendekatan tersebut ia lebih memfokuskan kepada satu tugasan amali secara sistematik atau ia lebih terancang dalam masa yang telah ditentukan dan dalam masa yang sama pendekatan ini juga biasanya melibatkan analisis data serta penyedian satu laporan yang betul selepas melakukan proses pelaksanaan aktiviti tersebut.

Sebagai seorang pendidik kita hendaklah memainkan peranan yang penting dalam membuat satu pendekatan berasaskan projek dalam satu sesi pengajaran bersama kanak-kanak. Dengan ini kumpulan kami telah melaksanakan satu projek yang berasaskan pendekatan berasaskan projek dimana projek mengenal planet bagi mengetahui tindak balas yang akan ditunjukkan oleh kanak-kanak semasa membuat dan mengetahui tentang nama-nama planet tersebut. Projek ini juga dapat dijadikan sebagai satu pembelajaran dan perkembangan sains kanak-kanak juga berkembang dengan aktiviti tersebut. Oleh itu, kumpulan kami telah bercadang untuk membuat projek ini dalam menghasilkan satu projek yang boleh menarik minat kanak-kanak untuk belajar.

 

2.0 PROJEK MEMBINA SAINS PLANET

       Dalam melaksanakan tugasan projek ini, kami seramai 8 orang dalam satu kumpulan telah memilih untuk membuat Projek Sains Planet. Projek ini sesuai untuk kanak-kanak yang berumur 6 tahun. Merujuk kepada Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan(KSPK), projek yang kami pilih adalah berdasarkan tunjang kreativiti dan estetika. Fokus pembelajaran ialah KE 3.0 Seni visual, standard kandungan KE 3.3 Menzahirkan idea kreatif dalam penghasilan karya seni ( Ekspresi kreatif ) dan standard pembelajaran ialah KE 3.3.4 Menghasilkan binaan kreatif.  Sekiranya kami mengaplikasikan projek ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, kanak-kanak akan dapat belajar untuk berfikiran kreatif dalam memilih bahan-bahan yang sesuai untuk dijadikan bahan membuat sesuatu projek. Contohnya, dawai boleh digunakan untuk dijadikan paksi bagi planet-planet yang dibentuk. Selain itu, kanak-kanak juga dapat belajar cara untuk mengitar semula bahan-bahan yang tidak digunakan. Contohnya, bongkah polisterin. Bongkah polisterin boleh dikitar semula menjadi model planet-planet.

      Untuk menghasilkan Projek Sains Planet ini, kami telah menyediakan beberapa bahan yang digunakan untuk membuat projek tersebut. Kebanyakkan bahan yang kami gunakan untuk projek ini adalah bahan yang dibeli kecuali bongkah polisterin. Antara bahan yang kami beli ialah kad manila warna hitam, warna air, berus warna, gunting, dawai, pemotong dawai, cutter, pembaris, pensel, kertas warna, kapas, pen marker, gam air, glitter, pita pelekat, hot glue dan glue gun. Kesemua bahan tersebut dapat disediakan dari hasil kerjasama dan komitmen setiap ahli kumpulan kami. Di samping itu, kumpulan kami bukan sahaja menunjukkan sikap kerjasama dalam menyediakan bahan-bahan untuk projek malah kami juga bekerjasama dalam menyiapkan Projek Sains Planet kami ini sehingga selesai. Kumpulan kami telah mengambil masa 8 minggu untuk menyiapkan Projek Sains Planet ini.


3.0  CARA PELAKSANAAN MEMBINA PROJEK SAINS PLANET

Proses pelaksanaan projek

Pada minggu pertama,perjumpaan semua ahli diadakan.Dalam perjumpaan tersebu,semua ahli membincangkan apa projek yang sesuai dengan topik tugasan.Setiap ahli kumpulan sebulat suara bersetuju dengan projek membina sistem suria.Selain itu,pembahagian tugas untuk membuat laporan telah ditetapkan.


Masuk kepada minggu kedua,setiap ahli kumpulan menyediakan bahan-bahan projek seperti yang ada senarai dibawah :

-Pen marker                       -Kadboard manila (hitam)                -Dawai

-Cutter                                -Pembaris dan pensil                         -Hot glue dan glue gun

-Warna poster                    -Playar (pemotong dawai)                 -Kapas

-Berus                                -Bongkah polystyrene Styrofoam      -Gam air

-Kertas warna                    -Glitter                                                -Pita pelekat


Minggu ketiga,semua ahli berkumpul untuk memotong bongkah polystyrene dengan menggunakan cutter mengikut bentuk sfera menjadi mini planet.Bongkah polystyrene dipotong kepada lapan mini planet.Setiap mini planet mempunyai saiz yang berbeza.

Minggu keempat,lapan mini planet yang sudah siap dipotong kemudiannya diwarnakan dengan menggunakan warna poster.Seteleh siap diwarnakan mini planet tersebut dijemur dibawah cahaya matahari untuk mempercepatkan proses pengeringan.

Pada minggu kelima,ahli kumpulan mula membina ‘tapak’ menggunakan kadboard manila.Pensil dan pembaris digunakan untuk mengaris garisan pada kadboard manila.Kemudian,kad manila dipotong kepada tiga bahagian.Setelah itu,tiga bahagian kadboard manila tersebut dicantumkan.

Minggu keenam,ahli kumpulan memotong dawai ( mudah dibentuk ) menggunakan playar.Dawai tersebut dipotong kepada lapan keratan yang mempunyai panjang yang berbeza.Lapan keratin tersebut mewakili orbit.

Minggu ketujuh,mini planet polystyrene kemudiannya dicantum dengan keratan dawai dengan menebuk dawai tersebut pada bahagian tengah mini planet.Setelah semua mini planet berada pada bahagian tengah keratan dawai,kedua-dua penghujung dawai dicantum menggunakan hot glue pada bahagian dinding kadboard manila mengikut panjang saiz keratan dawai yang pendek ke panjang.

Minggu lapan,latar belakang mini sistem suria dihias dengan menggunakan ‘glitter’ bagi mewujudkan visual angkasa lepas.


4.0 KELEBIHAN PROJEK SAINS PLANET

 1. DAPAT MENINGKATKAN PENGETAHUAN SAINS KANAK-KANAK

    Kelebihan projek sains planet yang kami buat untuk kanak-kanak ialah projek sains planet ini dapat meningkatkan pengetahuan sains kanak-kanak. Hal ini demikian kerana dalam projek sains planet ini, mereka dapat belajar mengenai sistem suria. Hal ini sekaligus akan membuat kanak-kanak mengenali setiap nama planet yang ada di sistem suria. Maka dengan itu, projek sains planet ini dapat meningkatkan pengetahuan sains kanak-kanak.

2. DAPAT MENINGKATKAN KREATIVITI KANAK-KANAK

    Seterusnya, kelebihan projek sains planet ini juga ialah dapat meningkatkan kreativiti setiap kanak-kanak yang melakukannya. Hal ini demikian kerana, kanak-kanak boleh mengeluarkan kekreatifan mereka dan mengaplikasikannya untuk menghias projek sains planet ini. Maka dengan itu, projek sains ini dapat meningkatkan kreativiti kanak-kanak.

3. DAPAT MENINGKATKAN PERKEMBANGAN MOTOR HALUS KANAK-KANAK

    Di samping itu, kelebihan projek sains planet ini juga ialah dapat meningkatkan perkembangan motor halus kanak-kanak. Hal ini demikian kerana, untuk membuat projek sains planet ini, kanak-kanak akan memerlukan pergerakan tangan yang sangat banyak dan ini sekaligus akan dapat meningkatkan perkembangan motor halus mereka. Sebagai contohnya, kanak-kanak memerlukan pergerakan tangan untuk menggunting kertas label bagi nama-nama planet.

 4. DAPAT MENINGKATKAN PERKEMBANGAN SOSIAL KANAK-KANAK

    Sehubungan dengan itu, kelebihan projek sains planet ini juga ialah dapat meningkatkan perkembangan sosial kanak-kanak. Hal ini demikian kerana Ketika membuat projek sains planet ini, kanak-kanak akan bercakap antara satu dengan yang lain ataupun bercakap dengan guru untuk bertanya mengenai projek sains planet tersebut. Maka dengan itu, perkembangan sosial kanak-kanak akan meningkat dan mereka berani untuk berkomunikasi dengan orang sekeliling mereka.

 

5.0 KELEMAHAN PROJEK SAINS PLANET

 1. MEMAKAN KOS PERBELANJAAN

  Projek yang kami lakukan memakan kos perbelanjaan untuk menghasilkannya. Ini disebabkan semua bahan yang diperlukan hanya ada di kedai. Contohnya kadboard hitam, dawai, dan bahan-bahan yang lain. Semua bahan ini perlu mengeluarkan kos bagi mendapatkannya. Maka sekiranya guru membuat projek ini dengan kanak-kanak guru perlu menyediakan sendiri ke semua peralatan projek.

 2. MEMERLUKAN BIMBINGAN DARI GURU

   Semasa membuat projek ini kanak-kanak perlu dibimbing guru sepenuhnya demi keselamatan mereka. Ini disebabkan proses membuat projek tersebut memerlukan pemotongan dawai, melekatkan dawai dan membentuk polistrin maka guru perlu membantu kanak-kanak untuk melakukannya. Sekiranya, guru tidak membantu atau membimbing sepenuhnya akan berlakunya risiko kecederaan yang berlaku kepada kanak-kanak.

 3. PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN YANG TIDAK SELAMAT

    Penggunaan bahan untuk membuat projek ini dikatakan tidak selamat disebabkan adanya penggunaan dawai, gam panas dan pemotongan polistrin. Semua bahan-bahan tersebut tidak selamat untuk kanak-kanak gunakan kerana akan mendatangkan kecederaan yang serius. Selain itu, kanak-kanak belum tahu cara menggunakan bahan tersebut dengan baik seperti menggam menggunakan gam panas.

 4. MUDAH ROSAK

     Projek yang dibuat mudah rosak sekiranya barang yang berat terjatuh ke atas projek. Projek ini mudah rosak disebabkan bahan yang digunakan adalah bahan yang lembut dan tidak kukuh, contohnya kadboard yang dijadikan dinding untuk melekatkan dawai yang berfungsi sebagai garis kedudukan planet. Selain itu, projek tidak boleh terkena air kerana kadboard akan hancur serta warna yang digunakan untuk mewarnakan planet akan luntur disebabkan penggunaan jenis warna yang tidak kekal.


6.0 KESIMPULAN

Kesimpulannya,  projek sains planet yang kami bina amat bersesuaian dengan kanak-kanak yang berumur 6 tahun. Melalui projek ini, kanak-kanak dapat meningkatkan pengetahuan sains yang mana mereka belajar mengenai sistem suria. Seperti yang kita tahu, sistem suria adalah satu sistem planet yang terdiri daripada matahari dan lapan buat planet iaitu utarid, zuhrah, bumi, marikh, musytari, zuhal, uranus dan neptun. Oleh hal yang demikian, projek ini mampu mengajar kanak-kanak bahawa planet berputar pada paksinya dan pada masa yang sama beredar mengelilingi matahari mengikut orbitnya dengan tepat.


 7.0 RUJUKAN

 

1)     Dawson,8 mei,2012,Projek poster,

https://cikguzudawson.wordpress.com/2012/05/08/projek-poster/

 

2)     Michelle Ling,15 mei,2019,Sistem suria sains,

https://prezi.com/p/bwfzexsp_lft/sistem-suria-sains-tahun-3-kssr/

 

3)     Zairani A.Hamid,10 Oktober,2019,Pendedahan awal sains kepada kanak-kanak,

https://awal.my/pendedahan-awal-sains-kepada-kanak-kanak/

 

 8.0 LAMPIRAN

  1. Selepas kami memutuskan untuk membina projek sistem suria ,kami membuat pembahagian tugas untuk menyiapkan laporan pada minggu 1.
  2. Pada minggu ke-2, kami menyediakan bahan-bahan projek seperti dalam gambar.

                    


 

 

  1. Minggu ke-3,kami memotong polistirene untuk membentuk mini-mini planet.

 

 

                  

  1. Pada minggu ke- 4,kami mewarnakan mini-mini planet.

 


                                                     
               


 

  1. Minggu ke -5,kami membuat tapak sebagai ruang galaksi menggunakan kadbod.

 



 

 

  1. Pada minggu ke-6,kami memotong dan membentuk dawai untuk membina orbit planet.

 

     

                                

    

 

  1. Pada minggu ke -7,kami memasukkan mini-mini planet pada orbitnya.

 


                               

      

  1. Pada minggu 8,kami menghias ruang galaksi dan menamakan mini-mini planet


                                                                 




  1. Projek sains planet siap.

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




No comments:

Post a Comment

PROJEK SAINS PLANET

    NAMA PENSYARAH: MISS ROSMALIAH BINTI JAMAIN NAMA AHLI: 1.FATTY HERDIANA HENDORD             2.ERNIE BINTI IRWAN 3. RO CHAREL LE JOHN ...